Tuesday, February 3, 2009

Canberra Revisited

Lebih kurang 2 minggu lepas, buat kali yang ke duanya, tapi kali ini bertiga pulak melancong ke Australian Capital Territory(ACT), lebih dikenali sebagai Canberra. Destinasi utama merangkap juga tujuan utama kami adalah ke Malaysian High Commission. Jarak perjalanan lebih kurang 3 jam dari Wollongong. Kebiasannya orang akan ke sana bila passport perlu diperbaharui atau membuat sijil kelahiran bagi kelahiran di Australia(Passport 55$ dan sijil kelahiran18$ bagi kanak-kanak).
Canberra revisited - MHC building
Malaysian High Comission
Sementara menugggu passport dan sijil kelahiran siap, bolehlah melencong ke mana-mana. Actually, banyak tempat-tempat yang boleh dilawati berdekatan dengan MHC antaranya Parliment House, National Museum, The Australian War Memorial dan banyak lagi. Kali ini, kami ke Old Parliment House. Parliment House yang terawal ditubuhkan dan John Harvard presiden terakhir sempat berkampung di situ sebelum dipindahkan ke Parliment House yang ada sekarang.
Canberra revisited - Old Parliament House
Old Parliment House
Canberra revisited 23th Jan 2009
King
DSC_1230
Prime Minister of Australia
house of representative
House of Representative
Akhirnya lebih kurang pukul 4, passport dan sijil kelahiran dah pun siap. Secara officialnya Omar Zarif telah pun menjadi warganegara Malaysia.
Surat beranak

Passport

1 comment:

  1. boleh bagi detail mcmana nak buat pasport & sijil lahir anak di canbera?

    ReplyDelete